24 d’agost 2008

Que se n'ha fet, de les maratons olímpiques?

No he seguit els esdeveniments d'aquestes olimpíades perquè, a mi, l'esport, m'agrada practicar-lo: veure com el practiquen altres m'avorreix sobiranament. Tanmateix, com que fa molts anys solia córrer la marató, m'agrada contemplar aquesta prova. Ho reconec, no és gaire espectacular; directament, és un muermo, tret que la coneguis molt bé i et puguis identificar amb els protagonistes.

Tradicionalment, la marató masculina era l'última prova de totes, la que servia de cloenda; suposo que, per la seva duresa mítica, és un bonica manera de simbolitzar l'esforç que representa arribar a participar en una olimpíada, una mena d'homenatge a tots els atletes de totes les especialitats. La marató femenina, introduïda fa encara pocs anys, també ocupa un lloc d'honor i sol marcar la fi de la primera meitat dels jocs.

Bé, doncs aquí ve la meva sorpresa: ni una sola imatge de la marató femenina, ni una sola imatge de la marató masculina; només una línia de text al peu de la pantalla ens ha informat dels guanyadors. Bé, almenys en els cadenes obertes i públiques que estic seguint: algú em sabria dir si se n'han oferit imatges en alguna cadena de pagament? Perquè, si fos així, podria pensar que el règim comunista xinès s'ha comportat d'una manera més descaradament capitalista que qualsevol altre organitzador anterior i, en voler rendibilitzar unes imatges, les ha ocultat al públic general; no em sorprendria gaire. Però, si no fos així, només em quedaria la segona hipòtesi.

I la segona hipòtesi em diu que la marató és una prova que se celebra en un circuit obert sobre asfalt (normes indiscutibles, definició de la mateixa prova), és a dir, pels carrers de Pequín. I potser el govern xinès ha preferit no oferir-ne cap imatge, per tal de evitar que el món s'assabenti dels sistemes de seguretat que han d'evitar el més mínim intent de protesta dels partidaris de la llibertat del Tibet (o qualsevol altre motiu de protesta que els ciutadans del país més gran del món puguin tenir).

Algú en sap alguna cosa? O haurem d'esperar a les cròniques a posteriori de periodistes, atletes i espectadors?